Wizardry
Wizardry.... asi každý, kdo zavítá na moje stránky o téhle sérii slyšel.
Pozn.: Pro všechny, kteří by chtěli tyto hry hrát, popřípadě dohrát, doporučuji www.oldgames.sk, kde se nachází opatchovaná verze (opět s přednastavenou družinou- díky DJ, návody, mapy apod.)
Další rady- viz konec tohoto článku ....
Impulsem pro tuto rubriku byl článek, zveřejněný Davesadem na jeho blogu- http://angryplayer.blogspot.com/2011/06/wizardry.html#comments
Moje zkušenost s těmito RPG začíná někdy v roce 2003, po atestaci, kdy jsem si zakoupil Wizardry VIII. Bohužel osmý díl, po slibném začátku, mi nakonec přišel značně přehypovaný a zmatený, že jsem hru nikdy nedohrál. I s návodem jsem ve hře tápal, a bloudil. Velice mně unavovaly donekonečna se opakující tahové souboje (což považuji za neduh mnoha RPG).
K šestému dílu jsem se časem dostal přes emulátor Amigy na Hobringových stránkách http://hobring.esero.net/. A ze zvědavosti vyzkoušel.
Jenže většina těchto her vyžaduje speciifický přístup. Podobně jako při nálezu archeolog. naleziště musíte před samotným hraním mít pečlivou přípravu. Nastudovat manuál, připravit si herní strategii, věnovat se přípravě postav (naházení vlastností). Coź v některých případech znamená týden i dva volného času. Vzhledem k tomu, že mě hra moc neoslovila, tak jsem ji poměrně brzy opustil.
Avšak po jisté unavě, dané mnohaměsíčním hraním série Might&Magic, jsem se navnadil na šestý díl téhle série. Situaci mi velice usnadnil DJ, který se na svých stránkách http://www.oldgames.sk/en/game/wizardry-6-bane-of-the-cosmic-forge/ téhle hře věnuje více než podrobně.
A to včetně plné hry s již nastavenými chraktery (skvělý nápad, ušetří skutečně mnoho času), úvodní rady, tipy a mapy bez zbytečně podrobných popisků (tedy přesně to, co jsem sám dělal u Ishara 1, MM I,II,III apod.).
Takže kdo chce, ať vyrazí do temných, klaustrofobních kobek, kde na něj na každém rohu číhá nebezpečí, nechá se unášet na křídlech fantazie a užívá si skvělé atmosféry.
Přesto, že jsem rozehrál 6. díl natolik, aby se dal hrát, strohá grafika,a nevýrazný level design (do jisté míry připomínající Might&Magic II) mě přinutily tento díl opustit a zkusit díl sedmý.
S přáním hezkého slunečného dne se loučí zarytý kobkař Strider, alias chodec.
Po nějaké době jsem se ale k tomuto dungeonu vrátil, a zkusil vše od začátku:
A moje rada?
1. Usnadnit si začátek hry tím, že přeevezmu vytvořené postavy od DJ (stažením hry z www.oldgames.sk)
2. Přečíst si základní pravidla a rady na jeho stránkách (v diskuzi)
3. Pročíst si manuál, zejména stran investic dovednostních bodíků při navýšení lvl (většina dovedností se zvyčuje používáním dovedností během hry, až ....na studium magických věd)
4. V dungeonu se opakují stále stejné textury zdí. Na rozdíl od DM ale budete opakovaně probíhat několika patry nahoru a dolů, a je lehké se ztratit. Je tedy dobré mít někde bokem mapy jednotlivých pater a stále jedním okem sledovat, kde vlastně jsem. Časem se naučíte kouzlo Direction a Wizard eye, ale za začátku je strach z neznáma nepříjemně hmatatelný.
5. Já osobně prcházím dungeonem krok po kroku, a dělám si průběžně poznámky- kde je co, které dveře jsem ještě neotevřel, kde jsou jaké značky, či rady, NPC postavy. DM, podobně jako Black Crytp, byl typický tím, že dunegon byl vcelku logicky rozdělen na určité celky a úkoly, které jste museli v dané (relativně malé lokalitě, či patru) dokončit před postupem dále. Zde však zadání jednotlivých úkolů, nebo sbírání klíčů je poněkud "zmatené".
6. Ukončení rozhovoru lze ukončit slůvkem bye (nějak mi ukončení rozhovotů nešlo, nakonec jsem volil fuck - sice fungovalo, ale, ale),... to je tak, když se vám pletou slova jako bay, goodbay, buy. Fuck jsem použil, bo jsem trošku zalamoval s gramatikou :-)
7. Zámky se dají páčit, či vylomit. Dejte si pozor, pokud se Vám objeví nápis jammed, zmanená to, že se zámek zasekl, a další otevření bude mnohem složitější (větší síla, dovednost, či kouzlo knock-knock. Load je v tomto případě rozumná varianta.
A závěrečné shrnutí: Wizardry VI je starým krokovacím dungeonem, graficky na úrovni lepšího Dungeon Mastera, či Might&Magic II. Bohužel mi přijde, že je obtížnost zbytečně navýšena tím, že autoři hážejí hráči klacky pod nohy.