Crystal Dragon
Recenzi napsal: davesade na www.rpghry.cz
Někde jsem četl, že Black Crypt měl jedno pokračování, které sice nebylo doslova nazváno Black Crypt 2, ale jmenovalo se to právě Crystal Dragon. Nedalo to ani moc práce a tento kus softwaru se uhnízdil na mém harddisku. Čeho jsme se to dočkali? Samé překvapení - velice kvalitní a poctivý dungeon. Intro vcelku ujde )na svou dobu), naznačí Vám důvody, proč jsou vysláni udatní rekové do pevnosti vykosit jednoho nehodného mága, co si přivolal spoustu příšer na hlídání. Tady zjišťujete, že hrdinové jsou bohužel jenom dva. Genrátor postav je trochu podobný Black Cryptu. Tím však podobnost technického ražení zdaleka nekončí, ba právě naopak. Odhalujete podobnosti v podzemích - fontánky, předměty a tak dále. Tak jako tak, grafika je výtečná a animací je též dost. Hudebně těžko říci. Hudba v intru je dobrá, během hry ale se dostávají do popředí spíše zvuky. Těch ale není bohužel mnoho, ale jde to. První vstupní dveře otevřete po chvilce náhodného klikání (Only wise may enter :-)) a pak to začíná. Zesílené stráže však nedělají problém, pravým myšítkem kliknete na zbraň a dva tři seky to řeší. Hezké je, že se nepřátelé mohou bránit - stráž prostě vystrčí štít a je to. Totéž ale můžete dělat i Vy, kliknutím pravého myšítka na vlastní štít. Z nepřátel občas vypadnou klíče a jiné předměty. Postupně zjistíte, že se ocitáte v přízemé pevnosti, kde jsou jenom lidské stráže, jejich kasárna, tréniková aréna, zbrojnice a další lokace, o kterých Vás informují cedule na zdech.
(zdroj : http://ww.rpghry.cz/game.php?id=37)
Mé postřehy ke hře:
Základem úspěšné hry je několik zásad
Zvažte, zda není pro Vás lepší hrát na lehkou úroveň. Já osobně hrál na střední, a hra mi dala dost zabrat, bavila mně , ale neustále byla na hranici mezi obtížností a frustrací. Hra je fakt těžká, a musím pokorně přiznat, že jsem ji nedohrál.
Asi tak, za 2 měsíce jsem se dostal do desátého patra (ze 24) , kde po zabití cca 10 kyklopů (každý kilnutý tak se dvěma odpočinky) se mezitím dalších 10 respawnovalo. Kdyby fungovalo kouzlo create food jako v jiných hrách, tak bych to překous, potrénoval (podobně jako v Dungeon Master), a další týden strávil postupnou likvidací kyklopů. Jenže není.......
Takže 2. restart hry, tentokrát "na nejlehčí" úroveň, a po 3 hodinách jsem byl v 5. patře, bez větších potíží, jídlo jsem neměl pomalu kam skládat.a hra o. k. Jenže jsem udělal 2 základní chyby- špatně jsem si naplánoval, které kouzla se mám naučit: ne každé kouzlo je důležité, místa v kouzelné knize je málo, a tak se vyplatí spíše taková ty shield, strenght, pomocná a léčivá kouzla nechat u bojovníka, a ostatní pak nechat na mágovi (platí zejména pro kouzlo confusion).
Další (menší) chybou bylo, že jsem nalosoval kouzelníka s malou wisdom- v této hře totiž bez vysoké wisdom nebudete schopni si přečíst nalezené svitky, hra se i tak dá hrát, ale tím, že nedokáže přečíst nalezené svitky, se začal kazit dojem ze hry. (Hra je poměrně graficky chudá, zejména ve srovnání s Black Crypt)
A tak hraju potřetí, a doufám, že už naposled, s tím, že jak projdu 1-2 patra, tak se kouknu do návodu, jestli jsem něco nepřehlédl (bo i tzv. na nejlehčí úroveň je hra tak od 9. patra proklatě těžká).
V současnosti jsem ve 13. patře, a hra už je stereotypní- vybít potvory, a hledat tlačítka a hledat tlačátka a hledat tlačítka, a zjištuji, že stále častěji koukám do návodu.
Často narazíte na přesilu nepřátel, kteří se (někdy velice rychle) respawnují, proto je potřeba být připraven se dát na ústup, třeba vyběhnout o jedno patro nahoru, trochu se prospat, a hurá nazpátek (a nebo taky LOAD-SAVE :-) ). Někteří nepřátelé jsou však schopni schody nahoru vyběhnout za Váma .....
Každé patro je třeba důkladně prolézt, okolo všech zdí hledat tlačítka a iluzorní zdi, slanit do každého propadliště, hledat na zemi v kanálech (hlavně v 5. patře).
Automapa je velmi důležitý společník a vyplatí se nad ní přemýšlet.
Hra dokáže stále překvapovat jak druhem nepřátel, tak jejich počtem, a také hádankami (Zabíjet krysy házením o zeď, možnost zajistit rozbité dveře dýkou. To že jsou iluzorní zdi mně nepřekvapuje, ale iluzorní jámy? Nemluvě o odsunutí jednoho sloupu (v úvodu hry) po zavření dveří.
Unholy Blade = Sacrificial knife
Sloup se 4 tlačítky- důležité není jen které jsou zmáčknuta, ale i pořadí ve kterém je namačkám. (je dobré začít tím na východ).
Svitky s kouzly se dají nejen napsat do knihy, ale po vzoru Black crypt se dají použít přímo (takhle jsem se trošku zasekl s dispel magic...)
Šetřit s jídlem- občas jsem použil taktiku- vykosit patro, save, hledat všechna tlačítka, a pak znovu load.
Na Beholdery se mi vyplatila taktika- Kouzlo confusion a pak dvaktát ťafnout mečem a pořád do kola (ale i tak je to fuška ...), dle návodu se dá najít ještě jiná taktika- odrážení kouzel od dveří, nebo otočnými plošinami, ale k tomu jsem se nějak nedopracoval.
Po vykillení (hezké slovo, že?) v 9. patře je Treasure místnost, kde je potřeba do některých výklenků ( a že jich tam je :-) ) položit mince- stříbrné, a zlaté- je ale třeba nejprve přesný počet mincí identifikovat (opakovaným třepám ve dlani)
Kyklopové jsou dost otravní, silní a je jich mnoho..... a ještě ke všemu je stále slyšet zvuk provázející jejich respawn ....ach jo
Dýky, ani luky ani blowpipe (alias foukací šipky) jsem nepotřeboval
Návod lze také najít na téhle adrese
http://www.lemonamiga.com/?mainurl=http%3A//www.lemonamiga.com/games/details.php%3Fid%3D1559
A když je krize, dá se (třeba přes google) použít automatický překlad:
Ovšem výsledek je všelijaký....
http://www.rpghry.cz/game.php?id=37, nebo ho najít přímo na google.
A resumé:
po dohráná cca 1/2 hry se ani nedivím, že jsem o ni dříve neslyšel.
Náhledy fotografií ze složky Crystal Dragon- snímky z úvodu hry